Daňové přiznání k DPH

Od 1. ledna a 1. dubna 2013 došlo v DPH k velkým změnám. Měnila se i ustanovení týkající se daňových přiznání.

Úvod

Formulář daňového přiznání k dani z přidané hodnoty je tiskopisem, který jsou povinny podat zákonem vymezené osoby - § 101 ZDPH.

Platným tiskopisem, na kterém plátci uvádí údaje podle platné právní úpravy, je tiskopis ministerstva financí 25 5401 MFin 5401 - vzor č. 18.

Kdo je povinen přiznání k DPH podat?

Daňové přiznání k DPH podle platné právní úpravy podává:

• osoba, která je plátcem (§ 6 až § 6f ZDPH,
  • identifikovaná osoba (§ 6g a § 6h ZDPH),
  • osoba, která není plátcem ani identifikovanou osobou (pouze ve specifických případech, tj. při dodání a pořízení nových dopravních prostředků v rámci EU ve smyslu § 19 odst. 5 a 6 a také v souvislosti se vznikem povinnosti přiznat nebo zaplatit DPH v případech vymezených v § 108 ZDPH),
  • další osoby vymezené v § 108 ZDPH.

DAP k DPH podává identifikovaná osoba

Identifikovaná  osoba je povinna podle § 101 odst. 6 ZDPH podat přiznání do 25 dnů po skončení zdaňovacího období, ve kterém jí vznikla daňová povinnost.

DAP k DPH podává neplátce

Tiskopis daňového přiznání použije osoba, která není plátcem, a to tehdy, pokud jí:

• vznikne povinnost přiznat nebo zaplatit daň,
  • vznikl nárok na odpočet daně (v souvislosti s příležitostným dodáním nového dopravního prostředku do jiného členského státu - § 19 odst. 5 ZDPH).

DAP k DPH podává plátce

Plátce vyplňuje jednotlivé řádky daňového přiznání podle toho, zda mu vznikla povinnost přiznat daň na výstupu, popřípadě povinnost přiznat plnění, které je od daně osvobozeno nebo není předmětem daně, protože místo plnění je určeno mimo tuzemsko. Běžný plátce vyplňuje podle předmětu činnosti a v návaznosti na plnění, která v příslušném zdaňovacím období uskutečnil nebo přijal, jednotlivé řádky daňového přiznání.

Forma podání

Formu podání daňového přiznání neupravuje přímo ZDPH, ale od 1. 1. 2011 daňový řád. Podle přísl. ustanovení daňového řádu je možné pro podání daňového přiznání zvolit jednu z uvedených možností. Daňové přiznání lze podat:

• na formuláři,
  • elektronicky, a to buď formou datové zprávy, nebo za použití tzv. elektronického formuláře.

Lhůty

Zákonná lhůta pro podání daňového přiznání k DPH je pro plátce stanovena v § 101 odst. 1 ZDPH. Plátce je povinen do 25 dnů po skončení zdaňovacího období podat daňové přiznání. Plátci s měsíčním zdaňovacím obdobím tak podávají 12 daňových přiznání ročně, plátci se čtvrtletním zdaňovacím obdobím podávají pouze 4 daňová přiznání v průběhu roku.

Opravné daňové přiznáník DPH

V případě, že plátce podá před uplynutím zákonné lhůty daňové přiznání za příslušné zdaňovací období a následně zjistí, že údaje uvedené v takto podaném přiznání jsou chybné, podá tzv. opravné daňové přiznání, ve kterém uvede správné údaje. Skutečnost, že jde o opravné daňové přiznání, vyznačí plátce v příslušné kolonce v oddíle A daňového přiznání. Z hlediska procesního se k předchozímu daňovému přiznání nepřihlíží. Pro vyměřovací řízení použije správce daně údaje uvedené v opravném daňovém přiznání.

Daňové přiznání k DPH

Read more http://www.zivnostnik.cz/?cid=318530