Základ daně z pohledu DPH

Z pohledu zákona o dani z přidané hodnoty je základem daně vše, co jako úplatu plátce obdržel nebo má obdržet od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo od třetí osoby bez daně za toto zdanitelné plnění.

Základ daně mj. zahrnuje:

-         jiné daně, cla, dávky nebo poplatky,

-         spotřební daň (výjimky viz § 41 ZDPH),

-         daň z elektřiny, plynů a pevných paliv,

-         dotace k ceně (viz základní pojmy),

-         vedlejší výdaje, jako např. náklady na balení, přepravu, pojištění a provize, které jsou účtovány osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění, při jeho uskutečnění,

-         při poskytnutí služby i materiál přímo související s poskytovanou službou,

-         při poskytnutí stavebních a montážních prací spojených s výstavbou, změnou dokončené stavby nebo opravou stavby, konstrukce, materiál, stroje a zařízení, které se do stavby jako její součást montážními a stavebními pracemi zabudují nebo zamontují.

Základ daně nezahrnuje:

-         slevu z ceny, pokud je poskytnuta k datu uskutečnění zdanitelného plnění,

-         rozdíl ze zaokrouhlení částky daně,

-         částku, kterou plátce obdržel od jiné osoby na úhradu částky vynaložené jménem a na účet této jiné osoby, pokud přijatá částka nepřevýší částku za jinou osobu uhrazenou a plátce si u plnění uhrazeného za jinou osobu neuplatní nárok na odpočet daně.

Dodání zboží nebo převod nemovitosti

Základem daně je cena zboží nebo nemovitosti, nebo cena obdobného zboží nebo nemovitosti, za kterou by bylo možné je pořídit ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.

Poskytnutí služby

Základem daně je výše celkových nákladů vynaložených na poskytnutí služby ke dni jejího uskutečnění.

Oprava základu daně a oprava výše daně

Plátce opraví základ daně a výši daně:

-         při zrušení nebo vrácení celého nebo části zdanitelného plnění,

-         při snížení, popřípadě zvýšení základu daně podle § 36 a § 36a ZDPH, ke kterému dojde po dni uskutečnění zdanitelného plnění,

-         při vrácení spotřební daně po pořízení zboží z jiného členského státu,

-         pokud nedojde k dodání zboží nebo převodu nemovitosti při převodu práva užívat najaté zboží nebo najatou nemovitost na základě smlouvy, která stanoví povinnost nájemce nabýt zboží, které je předmětem smlouvy,

-         při vrácení úplaty, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň a jestliže se zdanitelné plnění neuskutečnilo,

-         pokud byla úplata, ze které vznikla plátci ke dni jejího přijetí povinnost přiznat daň, použita na úhradu jiného plnění.

Základ daně z pohledu DPH

Read more http://www.zivnostnik.cz/?cid=320318